Vrijblijvend kennismaken
We nodigen je graag uit voor een kop koffie of thee. We nemen de tijd en luisteren naar jouw verhaal.
Jouw privacy gaat ons aan. Wij gaan op een veilige en verantwoordelijke wijze om met jouw persoonsgegevens. Hierbij voldoen we aan de AVG.
Hoe we dat precies doen kun je hieronder lezen.
Dit reglement heeft als
doel te voldoen aan de verplichting tot het hebben van een privacyreglement,
zoals vermeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG
stelt het opstellen van privacybeleid (gegevensbeschermingsbeleid) verplicht,
als onderdeel van de verantwoordingsplicht, als dat in verhouding staat tot de
verwerkingsactiviteiten die een zorgaanbieder verricht. Mentalmints verwerkt
bijzondere persoonsgegevens (gegevens met betrekking tot de gezondheid) en is
daarom verplicht een privacyreglement op te stellen.
Het reglement is zowel
voor intern als extern gebruik toegankelijk.
Op verzoek van een
betrokkene wordt het (schriftelijke) privacyreglement ter beschikking gesteld.
Dit reglement is van
toepassing binnen Mentalmints (alle locaties) en heeft betrekking op de
verwerkingen van gegevens van alle personen die een relatie (behandeling,
medewerker, vrijwilliger, PNIL) met Mentalmints hebben en waarvan Mentalmints
gegevens verwerkt. Dit reglement is van toepassing op zowel papier als
elektronische verwerking van gegevens.
Autoriteit Persoonsgegevens (AP): de toezichthoudende autoriteit, de
onafhankelijke instantie die erover waakt dat persoonsgegevens zorgvuldig en
veilig worden verwerkt en zo nodig sancties kan opleggen als dat niet gebeurt.
Bestand: elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens die volgens bepaalde
criteria toegankelijk zijn.
Betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft, meestal de cliënt, of
zijn (wettelijk) vertegenwoordiger, het personeelslid, de vrijwilliger of
PNIL’er.
Bijzondere categorieën persoonsgegevens: persoonsgegevens waaruit ras of etnische
afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke
overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, en genetische
gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een
persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands
seksueel gedrag of seksuele gerichtheid.
Derde: elke persoon of instantie die geen betrokkene,
verwerkingsverantwoordelijke, verwerker, of een persoon is die onder
rechtstreeks gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker
gemachtigd is persoonsgegevens te verwerken.
Functionaris gegevensbescherming (FG): functionaris die door Mentalmints moet of kan
worden
aangesteld voor het
informeren en adviseren over en het toezicht houden op de toepassing en
naleving van de AVG en andere gegevensbeschermingsbepalingen.
Gezondheidsgegevens: gegevens over de lichamelijke of geestelijke
gezondheid van een persoon, waaronder gegevens over verleende gezondheidsdiensten
waarmee informatie over zijn gezondheidstoestand wordt gegeven;
Inbreuk in verband met persoonsgegevens: een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of
op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of
de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden,
opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens. Onder een ‘datalek’ valt dus niet
alleen het vrijkomen (lekken) van gegevens, maar ook onrechtmatige verwerking
van gegevens.
Persoonsgegevens: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke
persoon („de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke
persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand
van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens,
een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor
de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of
sociale identiteit van die natuurlijke persoon.
Pseudonimisering: het verwerken van persoonsgegevens op zodanige wijze dat de
persoonsgegevens niet meer aan een specifieke betrokkene kunnen worden
gekoppeld zonder dat aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze
aanvullende gegevens apart worden bewaard en technische en organisatorische
maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens niet aan
een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon worden gekoppeld.
Toestemming van de betrokkene: door betrokkene, op goede informatie berustende,
specifieke, in vrijheid en ondubbelzinnig gegeven toestemming waarbij
betrokkene hem betreffende verwerking van persoonsgegevens aanvaardt. Dat kan
door middel van een schriftelijke of mondelinge verklaring of een ondubbelzinnige
actieve handeling (zoals het elektronisch aanvinken van een hokje).
Verwerker: degene die in opdracht van en voor de verwerkingsverantwoordelijke
persoonsgegevens verwerkt (bijvoorbeeld een externe hostingsfirma,
saas-leverancier, kwaliteitsauditor of een extern salarisadministratiekantoor).
Verwerking van persoonsgegevens: alle handelingen met betrekking tot
persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen,
bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door
middel van doorzending, verspreiding of in een andere vorm beschikbaar stellen,
samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen
of vernietigen van gegevens.
Verwerkingsverantwoordelijke: degene die, alleen of samen met anderen, het
doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;
meestal de bestuurder van Mentalmints.
Zorgaanbieder: Mentalmints (wanneer sprake is van verwerking van persoonsgegevens als
gevolg van de relatie werkgever werknemer, dient ‘zorgaanbieder’ ook als
werkgever aangemerkt te worden)
Mentalmints is
verantwoordelijk voor de naleving van onderstaande beginselen bij de verwerking
van persoonsgegevens en moet de naleving van deze beginselen kunnen aantonen
(“verantwoordingsplicht”).2
Binnen Mentalmints worden
persoonsgegevens alleen verwerkt:
• op een wijze die ten aanzien van de betrokkene
rechtmatig, behoorlijk en transparant is;
• voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en
gerechtvaardigde doeleinden en mogen vervolgens niet verder op een met die
doeleinden onverenigbare wijze worden verwerkt; de verdere verwerking met het
oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch
onderzoek of statistische doeleinden wordt3 niet als onverenigbaar met de
oorspronkelijke doeleinden beschouwd (“doelbinding”);
• voor zover zij toereikend zijn, ter zake dienend en
beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt
(“minimale gegevensverwerking” ook wel “dataminimalisatie”);
• indien de persoonsgegevens juist zijn en zo nodig worden
geactualiseerd. Alle redelijke maatregelen moeten worden genomen om de
persoonsgegevens die, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt,
onjuist zijn, onverwijld te wissen of te rectificeren
(“juistheid”)
• en bewaard in een vorm die het mogelijk maakt de
betrokkenen niet langer te identificeren dan voor de doeleinden waarvoor de
persoonsgegevens worden verwerkt noodzakelijk is; persoonsgegevens mogen voor
langere perioden worden opgeslagen voor zover de persoonsgegevens louter met
het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch
onderzoek of statistische doeleinden worden verwerkt4 mits de bij deze
verordening vereiste passende technische en organisatorische maatregelen worden
getroffen om de rechten en vrijheden van de betrokkene te beschermen
(“opslagbeperking”);
• door het nemen van passende technische of
organisatorische maatregelen op een dusdanige manier dat een passende
beveiliging ervan gewaarborgd is, en dat zij onder meer beschermd zijn tegen
ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen onopzettelijk verlies,
vernietiging of beschadiging (“integriteit en vertrouwelijkheid”).
De verwerking is alleen
rechtmatig indien en voor zover aan ten minste één van de onderstaande
voorwaarden, rechtsgrond voor de verwerking, is voldaan:
• de betrokkene heeft toestemming6 gegeven voor de
verwerking van zijn persoonsgegevens voor één of meer specifieke doeleinden;
Mentalmints moet de
• toestemming kunnen aantonen en betrokkenen heeft het
recht de toestemming te allen tijde in te trekken;
1 Let op: in de AVG wordt de rechtmatig van de verwerking
van persoonsgegevens geregeld in artikel 6. Dat artikel staat echter na het
artikel over de beginselen inzake de verwerking (zoals doelbinding, juistheid,
etc.). Maar, als er geen grondslag is voor rechtmatige gegevensverwerking, mag
er helemaal niet verwerkt worden en komt men dus niet toe aan de beginselen die
moeten worden nageleefd bij de verwerking van persoonsgegevens.
2 De beginselen inzake verwerking de verwerking van
persoonsgegevens en de verantwoordingsplicht volgen uit artikel 5 AVG.
3 Overeenkomstig artikel 89, eerste lid, AVG.
4 Overeenkomstig artikel 89, eerste lid, AVG.
5 Artikel 6 AVG.
6 Voor de voorwaarden die aan de toestemming zijn
verbonden, zie definities. Wat betreft jeugdigen gelden de leeftijdsregimes uit
de Wgbo en Jeugdwet wat betreft de toestemming.
• de gegevensverwerking is noodzakelijk voor de uitvoering
van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, bijvoorbeeld de
behandelingsovereenkomst;
• de gegevensverwerking is noodzakelijk om een wettelijke
verplichting na te komen, bijvoorbeeld de dossierplicht in de Wgbo of
gegevensverstrekking bij gedwongen opname en gedwongen behandeling op grond van
de Wet Bopz;
• de gegevensverwerking noodzakelijk is ter bescherming
van de vitale belangen van de betrokkene of een ander natuurlijk persoon7;
• de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede
vervulling van een taak van algemeen belang, dat elders in een wet is
vastgelegd met eventuele nadere bepalingen;
• de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de
behartiging van de gerechtvaardigde belangen8 van de
verwerkingsverantwoordelijke of van een derde én de belangen, grondrechten of
fundamentele vrijheden van degene van wie de gegevens worden verwerkt niet
prevaleren.
Gezondheidsgegevens zijn
één van de categorieën bijzondere persoonsgegevens. Het is in de AVG verboden
bijzondere categorieën persoonsgegevens te verwerken, tenzij voldaan wordt aan
één van de onderstaande voorwaarden10:
• Als de verwerking noodzakelijk is voor doeleinden van
preventieve of arbeidsgeneeskunde, voor de beoordeling van de
arbeidsgeschiktheid van de werknemer, medische diagnosen, het verstrekken van
gezondheidszorg of sociale diensten of behandelingen dan wel het beheren van
gezondheidszorgstelsels en – diensten of sociale stelsels en diensten, voor
zover dit is toegestaan in nationale wetgeving.
• Zo mogen gegevens over gezondheid worden verwerkt met
het doel gezondheidszorg te leveren, onder de verantwoordelijkheid van een
beroepsbeoefenaar die aan het beroepsgeheim gebonden is of door een ander
persoon die op grond van de wet of overeenkomst tot geheimhouding is gehouden.
Let op: naast de
opheffing van het verbod om bijzondere gezondheidsgegevens te verwerken zoals
hierboven genoemd, moet ook nog een verwerkingsgrondslag aanwezig zijn om
dergelijke gegevens te verwerken.11
• Mentalmints kan de verwerking (extern) uitbesteden aan
een verwerker en legt dan in een verwerkersovereenkomst de verplichtingen uit
de AVG op aan de verwerker.12 Mentalmints doet uitsluitend een beroep op
verwerkers die afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende
technische en organisatorische maatregelen bieden opdat de verwerking aan de
vereisten van deze verordening voldoet en de bescherming van de rechten van de
betrokkene is gewaarborgd.13
• De verwerking door een verwerker wordt geregeld in een
(verwerkers)overeenkomst die de verwerker ten aanzien van Mentalmints bindt en
waarin het onderwerp, de
7 De AVG geeft in overweging (46) aan dat de verwerking
van persoonsgegevens ook als rechtmatig wordt beschouwd indien zij noodzakelijk
is voor de bescherming dat voor het leven van de betrokkene of dat van een
ander persoon essentieel is. Deze grond voor verwerking is slechts toegestaan
als de verwerking kennelijk niet op een andere rechtsgrond kan worden
gebaseerd.
8 In overweging (47) en (49) AVG: een gerechtvaardigd
belang kan aanwezig zijn wanneer sprake is van een relevante en passende
verhouding tussen de betrokkene en de verwerkingsverantwoordelijke, in
situaties waarin de betrokkene een klant is of in dienst is van de
verwerkingsverantwoordelijke. In elk geval is een zorgvuldige beoordeling
geboden om te bepalen of er sprake is van een gerechtvaardigd belang. De
belangen en de grondrechten van de betrokkene kunnen met name zwaarder wegen
wanneer persoonsgegevens worden verwerkt in omstandigheden waarin de
betrokkenen redelijkerwijs geen verdere verwerking verwachten. De verwerking
van persoonsgegevens voor zover die strikt noodzakelijk en evenredig is met het
oog op netwerk- en informatiebeveiliging vormt een gerechtvaardigd belang van
de verwerkingsverantwoordelijke in kwestie.
9 Artikel 9, tweede lid, AVG.
10 Artikel 9 AVG.
11 Op grond van de AVG is het voor lidstaten toegestaan om
andere voorwaarden, waaronder beperkingen, met betrekking tot de verwerking van
gegevens over de gezondheidszorg te handhaven of in te voeren (overweging (53)
AVG). Hierbij kan gedacht worden aan de bepalingen in de Wgbo met betrekking
tot het beroepsgeheim. Dergelijke bepalingen zullen dan naast de bepalingen uit
de AVG gelden. Dit betekent dat een zorgaanbieder slechts aan derden gegevens
betreffende iemands gezondheid mag verstreken als dat mag op grond van de AVG
(o.a. de hierboven genoemde voorwaarden) én als er sprake is van een grond om
het medisch beroepsgeheim te doorbreken.
12 Artikel 28 AVG.
13 Voor de selectie van Leveranciers die voldoen aan de AVG
wordt een checklist opgesteld die via de website van GGZ Nederland beschikbaar
zal komen.
duur van de verwerking,
de aard en het doel van de verwerking, het soort persoonsgegevens en de
categorieën van betrokkenen en de rechten en verplichtingen van Mentalmints
worden omschreven. Een dergelijke overeenkomst dient te voldoen aan de eisen
die de AVG daaraan stelt.14
• De verwerker en eenieder die onder het gezag van
Mentalmints of van de verwerker handelt en toegang heeft tot persoonsgegevens,
verwerkt deze uitsluitend in opdracht van Mentalmints, tenzij hij door wet- of
regelgeving tot verwerking gehouden is.15
1. Mentalmints (verwerkingsverantwoordelijke) is
verantwoordelijk en aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit het
toerekenbaar tekortschieten of niet voldoende naleven van de AVG, waaronder het
wel/niet naleven van de beveiligingseisen.16
2. De verwerker, waaraan Mentalmints (een deel van)
gegevensverwerking heeft uitbesteed, kan daarnaast zelfstandig aansprakelijk
zijn voor schade of een deel van de schade die voortvloeit uit zijn
werkzaamheden. Hoe die aansprakelijkheid wordt verdeeld, wordt beoordeeld door
de schadeverzekeraar of de rechter. Van belang is dat Mentalmints goede
afspraken maakt met de verwerker en deze vastlegt in een
verwerkersovereenkomst.17
Andere bijzondere
gegevens, bijvoorbeeld gegevens met betrekking tot ras/etniciteit of
godsdienst/ levensovertuiging mogen alleen als aanvulling op
gezondheidsgegevens worden verwerkt als dat nodig is voor een goede behandeling
of verzorging van de betrokkene en dus niet systematisch bij elke cliënt.
Bijvoorbeeld voor de inschakeling van een tolk/vertaler als dat voor de uitleg
van de behandeling aan cliënt nodig is.
1. Persoonsgegevens verkregen in de uitoefening van een
beroep in de geestelijke gezondheidszorg vallen onder de geheimhoudingsplicht
van de hulpverlener. Deze geheimhoudingsplicht is o.a. vastgelegd in de Wgbo
en/of Jeugdwet en de wet BIG en in verschillende beroepscodes.
2. Bij de verstrekking van gegevens aan derden wordt de wet
nageleefd en dienen de handreikingen van GGZ Nederland ter ondersteuning.
Handreikingen die hierin behulpzaam kunnen zijn: Wegwijzer Beroepsgeheim in
samenwerkingsverbanden en Handreiking Beroepsgeheim.
De gegevensverwerking met
het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch
onderzoek of statistische doeleinden is onderworpen aan passende waarborgen in
overeenstemming met de AVG voor de rechten en vrijheden van de betrokkene. De
waarborgen zorgen ervoor dat er technische en organisatorische maatregelen zijn
getroffen om de inachtneming van het beginsel van minimale gegevensverwerking
te garanderen. Deze maatregelen kunnen pseudonimisering omvatten, mits aldus
die doeleinden in kwestie kunnen worden verwezenlijkt. Wanneer die doeleinden
kunnen worden verwezenlijkt door verdere verwerking die de identificatie van
betrokkenen niet of niet langer toelaat, moeten zij aldus worden
verwezenlijkt.18 Tevens kan er in nationale wetgeving worden afgeweken van
bepaalde rechten van betrokkenen uit de AVG voor zover die rechten de
verwezenlijking van de specifieke doeleinden onmogelijk dreigen te maken of
ernstig dreigen te belemmeren, en dergelijke afwijkingen noodzakelijk zijn om
die doeleinden te bereiken.
De Wgbo19 geeft
onderstaande afwijkende bepalingen voor wetenschappelijk onderzoek op het
gebied van de gezondheidszorg. Het uitgangspunt is dat voor het verstrekken van
niet
14 In artikel 28, derde lid, AVG worden eisen gesteld aan de
verwerkersovereenkomst. Sub a geeft bijvoorbeeld aan dat persoonsgegevens
uitsluitend mogen worden verwerkt op basis van schriftelijke instructies van de
verwerkingsverantwoordelijke.
15 Artikel 29 AVG.
16 Zie de toelichting bij het model verwerkersovereenkomst
(BOZ).
17 Model verwerkersovereenkomst, inleiding en toelichting
(BOZ).
18 Artikel 89 AVG.
19 Artikel 7:457 en 7:458 BW (Wgbo).
geanonimiseerde20
gegevens toestemming van de cliënt is vereist. In afwijking van dit
uitgangspunt kan ook zonder toestemming van de cliënt ten behoeve van
statistiek of wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de volksgezondheid
aan een ander desgevraagd inlichtingen over de cliënt of inzage in de bescheiden,
worden verstrekt indien:
1. het vragen van toestemming in redelijkheid niet mogelijk
is21 en bij de uitvoering van het onderzoek zodanige waarborgen gelden, dat de
persoonlijke levenssfeer van de cliënt niet onevenredig wordt geschaad, of
2. het vragen van toestemming, gelet op de aard en het doel
van het onderzoek, in redelijkheid niet kan worden verlangd en de hulpverlener
ervoor zorgt dat gegevens in zodanige vorm worden verstrekt dat herleiding tot
individuele natuurlijke personen redelijkerwijs wordt voorkomen.
a) het onderzoek een algemeen belang dienen;
b) aangetoond zijn dat het onderzoek niet zonder de gegevens
kan worden uitgevoerd; en
c) de betrokken cliënt tegen een verstrekking niet
uitdrukkelijk bezwaar hebben gemaakt.
Belangrijk om te beseffen
is dat bovenstaande voorwaarden cumulatief werken; verstrekking is pas mogelijk
indien aan alle voorwaarden is voldaan.
Mentalmints
(verwerkingsverantwoordelijke) en de onderzoeker maken schriftelijke afspraken
over de maatregelen die de onderzoeker neemt om de privacy van betrokkenen te
beschermen.
Mentalmints dient de
papieren en elektronische persoonsgegevens op een veilige wijze te bewaren, die
in overeenstemming is met de geldende wet- en regelgeving. Persoonsgegevens
worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is om de doelen te bereiken
waarvoor de gegevens worden verwerkt, tenzij de gegevens worden geanonimiseerd
of indien het noodzakelijk is voor de uitoefening van het recht op vrijheid van
meningsuiting en van informatie, voor de nakoming van een wettelijke
verplichting, voor de uitvoering van een taak in het algemeen belang of in het
kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de
verwerkingsverantwoordelijke is verleend, om redenen van algemeen belang op het
vlak van volksgezondheid, met het oog op archivering in het algemeen belang,
wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden of voor de
vaststelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.22
Mentalmints stelt vast
hoelang de vastgelegde/geregistreerde persoonsgegevens bewaard blijven in
overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving. Indien nog geen specifieke
termijn kan worden genoemd: de criteria voor het vaststellen van de
bewaartermijn.
Voor gezondheidsgegevens
die binnen de zorgrelatie worden verwerkt, zoals het dossier van de cliënt,
gelden verschillende bewaartermijnen.23
20 Pseudonimisering is een beveiligingsmaatregel
(versleuteling of apart opslaan van identificerende gegevens los van de
inhoudelijke) die direct herleiden tot een natuurlijke persoon onmogelijk
maakt, maar indirecte herleiding (bijvoorbeeld door koppeling aan andere reeds
bekende gegevens) blijft mogelijk. Daarom blijven gepseudonimiseerde gegevens
persoonsgegevens en blijven de AVG-bepalingen en die uit de sectorspecifieke
wetten over privacy van toepassing. Zie ook overweging (29) AVG.
21 Bijvoorbeeld als het gaat om een historisch onderzoek naar
Jaren geleden verzamelde gegevens over personen van wie de adressen niet meer
te achterhalen zijn. Kamerstukken II, 21561, 20, p. 3.
22 Artikel 17, derde lid, AVG (overweging 65).
23 Voor een overzicht van geldende bewaartermijnen, zie de
Notitie bewaartermijnen van
GGZ Nederland
1. Het verstrekken van de bedoelde informatie, het
verstrekken van de communicatie en het treffen van de maatregelen geschieden
kosteloos. Indien het verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is, met name
vanwege het repetitieve karakter, mag de zorgaanbieder:
a) een redelijke vergoeding aanrekenen in het licht van de
administratieve kosten waarmee het verstrekken van de gevraagde informatie of
communicatie en het treffen van de gevraagde maatregelen gepaard gaan; ofwel
b) weigeren gevolg te geven aan het verzoek.
Het is aan de
zorgaanbieder om de kennelijk ongegronde of buitensporige aard van het verzoek
aan te tonen.24
2. De zorgaanbieder verstrekt de betrokkene onverwijld en in
ieder geval binnen een maand na ontvangst van het verzoek informatie over het
gevolg dat aan het verzoek is gegeven. Afhankelijk van de complexiteit van het
verzoek en van het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee
maanden worden verlengd. De zorgaanbieder stelt de betrokkene binnen één maand,
na ontvangst van het verzoek, in kennis van een dergelijke verlenging. Wanneer
de betrokkene zijn verzoek elektronisch indient, wordt de informatie indien
mogelijk elektronisch verstrekt, tenzij de betrokkene anderszins verzoekt.
3. Een verzoek om informatie aangaande het eigen dossier of
dat van een kind onder uw gezag dient mondeling of schriftelijk te geschieden
de regiebehandelaar.
1. Als de zorgaanbieder gegevens bij de betrokkene zelf
opvraagt om te verwerken, informeert hij de betrokkene in een beknopte,
transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm26, voorafgaand
aan het verkrijgen van zijn persoonsgegevens, over:
a) de identiteit en de contactgegevens van de zorgaanbieder;
b) indien van toepassing de contactgegevens van de
functionaris voor gegevensbescherming
c) de verwerkingsdoelen waarvoor de gegevens zijn bestemd,
alsook de rechtsgrond voor de verwerking;
d) in voorkomend geval, de ontvangers of categorieën van
ontvangers van de persoonsgegevens.
2. Daarnaast dient onderstaande aanvullende informatie te
worden verstrekt om behoorlijke en transparante verwerking te waarborgen:
a) de periode gedurende welke de persoonsgegevens zullen
worden opgeslagen of indien dat niet mogelijk is, de criteria ter bepaling van
die termijn;
b) de mogelijkheden die de betrokkene heeft om een verzoek
om inzage, rectificatie of wissing van de persoonsgegevens of beperking van de
hem betreffende verwerking, alsmede het recht tegen de verwerking bezwaar te
maken en het recht op gegevensoverdraagbaarheid;
c) Indien de gegevensverwerking op toestemming is gebaseerd,
dient de betrokkene geïnformeerd te worden over het recht om te allen tijde die
toestemming in te trekken, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtmatigheid
van de verwerking op basis van de toestemming voor de intrekking daarvan.
d) het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit
Persoonsgegevens en op welke wijze de betrokkene deze rechten kan inroepen.
e) of de verstrekking van persoonsgegevens een wettelijke of
contractuele verplichting is dan wel een noodzakelijke voorwaarde om een
overeenkomst te sluiten en of de betrokkene verplicht is de persoonsgegevens te
verstrekken en wat de mogelijke gevolgen zijn wanneer deze gegevens niet worden
verstrekt.
3. Wanneer de zorgaanbieder voornemens heeft de
persoonsgegevens verder te verwerken voor een ander doel dan waarvoor de
persoonsgegevens zijn verzameld, verstrekt de zorgaanbieder de betrokkene vóór
die verdere verwerking informatie over dat andere doel en alle relevante
verdere informatie als bedoeld in het tweede lid van deze bepaling.
4. De leden 1, 2 en 3 van dit artikel zijn niet van
toepassing wanneer en voor zover de betrokkene reeds over de informatie
beschikt.
24 Artikel 12 AVG.
25 Artikel 13 AVG. Let op: ook de Wgbo kent in artikel 7:448
BW een informatieplicht over behandelinhoudelijke zaken.
26 En in duidelijke en eenvoudige taal. Zie hiervoor artikel
12, eerste lid, AVG.
1. Wanneer persoonsgegevens niet van de betrokkene zijn
verkregen, verstrekt de zorgaanbieder de betrokkene alle informatie conform hierboven
onder lid 1 en 2 en bovendien de betrokken categorieën van persoonsgegevens
alsmede de bron waar de persoonsgegevens vandaan komen.
2. De zorgaanbieder verstrekt de in het eerste lid van dit
artikel bedoelde informatie:
a) binnen een redelijke termijn, maar uiterlijk binnen één
maand na de verkrijging van de persoonsgegevens, afhankelijk van de concrete
omstandigheden waarin de persoonsgegevens worden verwerkt;
b) indien de persoonsgegevens zullen worden gebruikt voor
communicatie met de betrokkene, uiterlijk op het moment van het eerste contact
met de betrokkene; of
c) indien verstrekking van de gegevens aan een andere
ontvanger wordt overwogen, uiterlijk op het tijdstip waarop de persoonsgegevens
voor het eerst worden verstrekt.
d) Wanneer de zorgaanbieder voornemens heeft om de
persoonsgegevens verder te verwerken voor een ander doel dan dat waarvoor de
persoonsgegevens zijn verkregen, verstrekt de zorgaanbieder de betrokkene vóór
die verdere verwerking informatie over dat andere doel en alle relevante
verdere informatie als bedoeld in het eerste lid van dit artikel.
3. De zorgaanbieder hoeft de betrokkene niet te informeren
over de hiervoor genoemde informatie indien:
a) de betrokkene al over de informatie beschikt;
b) het informeren van betrokkene onmogelijk blijkt of een
onevenredige inspanning kost. In het bijzonder bij verwerking met het oog op
archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of
statistische doeleinden, of voor zover de in lid 1 van dit artikel bedoelde
verplichting de verwezenlijking van de doeleinden van die verwerking onmogelijk
dreigt te maken of ernstig in het gedrang dreigt te brengen. In dergelijke
gevallen neemt de zorgaanbieder passende maatregelen om de rechten, de
vrijheden en de gerechtvaardigde belangen van de betrokkene te beschermen,
waaronder het openbaar maken van de informatie;
c) het verkrijgen of verstrekken van informatie (zoals
hiervoor genoemd) op grond van wet- en regelgeving verplicht is voor de
zorgaanbieder en die wet- en regelgeving voorziet in passende maatregelen om de
gerechtvaardigde belangen van de betrokkene te beschermen; of
d) de persoonsgegevens vertrouwelijk moeten blijven uit
hoofde van een beroepsgeheim in het kader van wet- en regelgeving, waaronder een
statutaire geheimhoudingsplicht.
1. De betrokkene van twaalf jaar of ouder heeft het recht op
inzage en een kopie van de op zijn persoon betrekking hebbende verwerkte
gegevens. De inzage of afschrift verstrekking vindt plaats voor zover daarbij
de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad. Bijvoorbeeld:
informatie over of verstrekt door derden (niet-professionals), zoals familie en
naastbetrokkenen of omstanders, wordt niet zonder voorafgaande toestemming van
die derde verstrekt.
2. Een wettelijk vertegenwoordiger van jongeren onder de 16
jaar of van een wilsonbekwame volwassene, heeft recht op inzage in of afschrift
van het dossier met dezelfde uitzondering voor informatie over of verstrekt
door derden (de andere ouder, familie, naastbetrokkenen en omstanders) voor
zover van die vertegenwoordigers toestemming voor de behandeling is vereist. 29
De vertegenwoordiger krijgt alleen die informatie die noodzakelijk is voor het
uitoefenen van zijn taken als vertegenwoordiger.
3. Indien de hulpverlener door inlichtingen over de cliënt
dan wel inzage in of afschrift van de bescheiden aan de (wettelijk)
vertegenwoordiger te verstrekken niet geacht kan worden de zorg van een goed
hulpverlener in acht te nemen, laat hij zulks achterwege.30 Bijvoorbeeld als
een
27 Artikel 14 AVG.
28 Artikel 7:456, 7:457 BW (Wgbo).
29 In de Wgbo wordt de minderjarigheidsgrens verlaagd van 18
jaar naar 16 jaar. Bij jongeren die de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt, is
toestemming van de ouders (wettelijk vertegenwoordigers) en het verstrekken van
de nodige informatie om toestemming te geven daarom niet nodig, tenzij de
betrokkene ter zake wilsonbekwaam is.
30 Artikel 7:457, derde lid, BW (Wgbo).
minderjarige bezwaar
maakt tegen het verstrekken van (bepaalde) informatie aan de ouders of bij een
vermoeden van kindermishandeling. In dat geval kan een ouder inzage in het
dossier van de minderjarige worden geweigerd. Onder omstandigheden kan de
hulpverlener in dat geval feitelijk worden belemmerd om de wettelijk
vertegenwoordigers voldoende te informeren om hun toestemming voor de
behandeling van de minderjarige te verkrijgen.
4. Indien de zorgaanbieder van mening is dat de gevraagde
inzage en/of de kopieën moeten worden verstrekt, dient dat zo spoedig mogelijk
plaats te vinden/te worden verstrekt, doch uiterlijk binnen één maand.
Afhankelijk van de complexiteit van het verzoek/de verzoeken en van het aantal
verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee maanden worden
verlengd. De zorgaanbieder stelt de betrokkene binnen één maand, na ontvangst
van het verzoek, in kennis van een dergelijke verlenging. Wanneer de betrokkene
zijn verzoek elektronisch indient, wordt de informatie indien mogelijk
elektronisch verstrekt, tenzij de betrokkene anderszins verzoekt.31
5. Cliënt dient het verzoek tot dossierinzage mondeling of
schriftelijk in bij zijn/ haar regiebehandelaar.
1. De betrokkene kan de zorgaanbieder vragen om rectificatie
(verbetering) van hem of haar betreffende persoonsgegevens als die onjuist zijn
of de zorgaanbieder verzoeken om vervollediging van zijn persoonsgegevens, met
in acht neming van het doel van de verwerking, onder meer door een eigen
aanvullende verklaring toe te voegen aan zijn dossier.
2. Cliënt dient het verzoek tot dossierinzage mondeling of
schriftelijk in bij zijn/ haar regiebehandelaar.
3. De zorgaanbieder informeert de verzoeker onverwijld en
ten laatste binnen één maand na ontvangst van een verzoek tot aanvulling,
rectificatie of wissing (verwijdering) van gegevens of en op welke manier aan
het verzoek wordt voldaan. De zorgaanbieder heeft de mogelijkheid om de termijn
van één maand te verlengen met nog eens twee maanden afhankelijk van de
complexiteit van het verzoek. In dat geval dient de betrokkene wel binnen één
maand van die verlenging in kennis te worden gesteld.
4. Als de zorgaanbieder het verzoek van betrokkene afwijst,
geeft hij daarvan schriftelijk33 de reden. De zorgaanbieder deelt een afwijzing
van het verzoek onverwijld en uiterlijk binnen één maand ontvangst van het
verzoek aan de verzoeker mee. Ook informeert de zorgaanbieder de verzoeker over
de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens
en de mogelijkheid om beroep in te stellen bij de rechter.
5. De betrokkene kan de zorgaanbieder vragen om bepaalde
gegevens voor bepaalde personen af te schermen en hen de toegang tot die
gegevens te laten blokkeren.
6. Het verzoek van een cliënt en beslissing van de
zorgaanbieder tot rectificatie (verbetering), wissing of aanvulling van
gegevens blijft bewaard in het dossier van de cliënt.
1. De betrokkene heeft het recht van de zorgaanbieder zonder
onredelijke vertraging wissing van hem betreffende persoonsgegevens te
verkrijgen en de zorgaanbieder is verplicht persoonsgegevens zonder onredelijke
vertraging te wissen wanneer een van de volgende gevallen van toepassing is:
a) de persoonsgegevens zijn niet langer nodig voor de
doeleinden waarvoor zij zijn verzameld of anderszins verwerkt;
b) de betrokkene trekt de toestemming waarop de verwerking
berust in en er geen andere rechtsgrond is voor de verwerking;
c) de persoonsgegevens zijn onrechtmatig verwerkt;
31 Artikel 12 AVG (algemene regels voor de uitoefening van de
rechten van de betrokkene).
32 Artikel 12 AVG e.v. AVG, artikel 16 AVG.
33 De betrokkene dient schriftelijk of met andere middelen,
met inbegrip van, indien dit passend is, elektronische middelen, de informatie
te verstrekken.
d) op basis van een wettelijke verplichting, die op de
zorgaanbieder rust, de persoonsgegevens moeten worden gewist.
2. Cliënten kunnen het verzoek tot gegevenswissing van hun
dossier schriftelijk indienen bij de regiebehandelaar van zijn/haar
behandeling.
3. Medewerkers kunnen het verzoek tot gegevenswissing van
hun dossier schriftelijk indienen bij hun manager. Bij een oud-dienstverband
dient de oud-medewerker zijn/haar schriftelijk verzoek in bij de afdeling HR.
4. De zorgaanbieder stelt iedere ontvanger aan wie
persoonsgegevens zijn verstrekt, in kennis van de wissing (verwijdering) van
persoonsgegevens tenzij dit onmogelijk blijkt of onevenredig veel inspanning
vergt. De zorgaanbieder verstrekt de betrokkene informatie over deze ontvangers
indien de betrokkene hierom verzoekt.34
5. Wanneer de zorgaanbieder de persoonsgegevens openbaar
heeft gemaakt en overeenkomstig lid 1 verplicht is de persoonsgegevens te
wissen, neemt hij, rekening houdend met de beschikbare technologie en de
uitvoeringskosten, redelijke maatregelen, waaronder technische maatregelen, om
verwerkingsverantwoordelijken die de persoonsgegevens verwerken, ervan op de
hoogte te stellen dat de betrokkene de verwerkingsverantwoordelijken heeft
verzocht om iedere koppeling naar, of kopie of reproductie van die
persoonsgegevens te wissen.
6. Indien het gezondheidsgegevens betreft, wist de
zorgaanbieder de gegevens zonder onredelijke vertraging en verstrekt de
betrokkene in ieder geval binnen een maand na ontvangst van het verzoek
informatie over het gevolg dat aan het verzoek is gegeven. Afhankelijk van de
complexiteit van de verzoeken en van het aantal verzoeken kan die termijn indien
nodig met nog eens twee maanden worden verlengd. De zorgaanbieder stelt de
betrokkene binnen één maand na ontvangst van het verzoek in kennis van een
dergelijke verlenging.
7. Een verzoek tot gegevenswissing mag alleen worden
geweigerd als:
a) de wet zich tegen de vernietiging verzet;
Bijvoorbeeld: het dossier
aangelegd binnen een gedwongen behandeling moet vijf jaar na beëindiging van de
BOPZ-behandeling of verblijf in het ziekenhuis bewaard blijven. Een verzoek van
een cliënt tot vernietiging binnen vijf jaar kan niet worden gehonoreerd;
b) een derde een aanmerkelijk belang heeft bij bewaring van
die gegevens. Bijvoorbeeld: een kind van een cliënt heeft een erfelijke ziekte;
c) de cliënt heeft een procedure tegen de hulpverlener
aangespannen of het is waarschijnlijk dat hij dit zal doen;
d) in het dossier gegevens over (vermoedens van)
kindermishandeling staan dan kunnen deze gegevens op grond van de Meldcode
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling alleen op verzoek van het kind zelf
worden vernietigd en uitsluitend als het kind de leeftijd van 16 jaar heeft
bereikt en wilsbekwaam ter zake kan worden geacht;
e) de zorgaanbieder de gegevens nodig heeft voor de
instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering;
f) om redenen van algemeen belang op het gebied van
volksgezondheid.
8. Het verzoek tot wissing van gezondheidsgegevens en de
reactie daarop worden bewaard door de zorgaanbieder.35
1. De betrokkene heeft het recht de hem betreffende
persoonsgegevens, die hij aan een zorgaanbieder heeft verstrekt, in een
gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm te verkrijgen en heeft het
recht die gegevens aan een andere verwerkingsverantwoordelijke (bijvoorbeeld
andere zorgaanbieder) over te dragen, zonder daarbij te worden gehinderd door
de zorgaanbieder aan wie de persoonsgegevens waren verstrekt, indien de
verwerking berust
34 Artikel 19 AVG.
35 In dat geval kan bij een materiële controle aan de
financier worden aangetoond dat het dossier, op verzoek van betrokkene, is
vernietigd.
36 Artikel 20 AVG.
op toestemming of op
uitvoering van een overeenkomst en de verwerking geautomatiseerd wordt
verricht.
2. Bij de uitoefening van het recht op
gegevensoverdraagbaarheid heeft de betrokkene het recht dat de
persoonsgegevens, indien dit technisch mogelijk is, rechtstreeks van de ene
zorgaanbieder naar de andere worden doorgezonden.
3. Bij de uitoefening van dit recht mag dit geen afbreuk
doen aan de rechten en vrijheden van anderen.
1. Het recht van bezwaar is uitsluitend van toepassing
indien zorgaanbieder gegevens verwerkt op grondslag van een gerechtvaardigd
belang.
2. De zorgaanbieder beoordeelt onverwijld en in ieder geval
binnen één maand na ontvangst van het bezwaar of het bezwaar gerechtvaardigd
is. Indien het bezwaar gerechtvaardigd is, beëindigt hij onmiddellijk de
verwerking, tenzij er sprake is van dwingende gerechtvaardigde gronden voor de
verwerking die zwaarder wegen dan de belangen, vrijheden en rechten van de
betrokkene of die verband houden met de instelling, uitoefening of onderbouwing
van een rechtsvordering.
1. Bij een jeugdige jonger dan twaalf jaar en bij een
wilsonbekwame jeugdige van twaalf tot achttien jaar, oefent (oefenen) de
ouder(s) met gezag of de voogd de rechten van de jeugdige uit, tenzij dit niet
verenigbaar is met de zorg van een goed hulpverlener.37
2. De ouder die geen gezag heeft krijgt desgevraagd
belangrijke, algemene en feitelijke informatie38 over de gezondheidstoestand
van de jeugdige, tenzij:
a. de hulpverlener de informatie ook niet aan de ouder met
gezag heeft verstrekt;
b. dit niet verenigbaar is met de zorg van een goed
hulpverlener.
3. De wilsbekwame jeugdige van twaalf jaar of ouder oefent zelfstandig
zijn rechten over zijn persoons- en gezondheidsgegevens uit.39 Vernietiging van
gegevens over (vermoedens van) kindermishandeling vindt uitsluitend plaats met
toestemming van een wilsbekwame jeugdige van zestien jaar en ouder.
4. Is de betrokkene ouder dan achttien jaar en wilsonbekwaam
ter zake, dan treedt als vertegenwoordiger voor hem op:
a) een (toegewezen) curator of mentor;
b) indien er geen curator of mentor is, de persoon die de
cliënt schriftelijk heeft gemachtigd;
c) indien de persoonlijk gemachtigde ontbreekt of niet
optreedt; de echtgenoot of levensgezel van de betrokkene;
d) indien de echtgenoot of levensgezel ontbreekt of niet
optreedt: een kind, broer of zus van de betrokkene.
5. In het uiterste geval treedt de zorgaanbieder op als goed
hulpverlener; hij zorgt er voor dat er zo snel mogelijk een wettelijk
vertegenwoordiger voor betrokkene optreedt. Zo nodig, als familie of naaste dat
niet kan of wil, verzoekt hij de rechter om een vertegenwoordiger te benoemen.
37 Artikel 457 BW (Wgbo), Dit kan aan de orde zijn als de
hulpverlener meent dat het niet in belang van de jeugdige is of als de jeugdige
niet wil dat bepaalde informatie wordt verstrekt.
38 Er mag slechts informatie worden verstrekt die feitelijk,
globaal, belangrijk en doelgericht is.
1. Rekening houdend met de aard, de omvang, de context en
het doel van de verwerking, alsook met de qua waarschijnlijkheid en ernst
uiteenlopende risico’s voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen,
treft de zorgaanbieder passende technische en organisatorische maatregelen om
te waarborgen en te kunnen aantonen dat de verwerking in overeenstemming met de
AVG wordt uitgevoerd. Die maatregelen worden geëvalueerd en indien nodig
geactualiseerd.
2. Wanneer zulks in verhouding staat tot de
verwerkingsactiviteiten, omvatten de hierboven bedoelde maatregelen een passend
gegevensbeschermingsbeleid dat door de zorgaanbieder wordt uitgevoerd.
3. Het aansluiten bij goedgekeurde gedragscodes of
goedgekeurde certificeringsmechanismen kan worden gebruikt als element om aan
te tonen dat de verplichtingen van de zorgaanbieder zijn nagekomen.
1. Rekening houdend met de stand van de techniek, de
uitvoeringskosten, en de aard, de omvang, de context en het doel van de
verwerking alsook met de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico’s
voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen welke aan de verwerking
zijn verbonden, treft de zorgaanbieder, zowel bij de bepaling van de
verwerkingsmiddelen als bij de verwerking zelf, passende technische en
organisatorische maatregelen, zoals pseudonimisering, die zijn opgesteld met
als doel de gegevensbeschermingsbeginselen, zoals minimale gegevensverwerking,
op een doeltreffende manier uit te voeren en de nodige waarborgen in de
verwerking in te bouwen ter naleving van de voorschriften van deze verordening
en ter bescherming van de rechten van de betrokkenen.
2. De zorgaanbieder treft passende technische en
organisatorische maatregelen om ervoor te zorgen dat in beginsel alleen
persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn voor elk specifiek doel
van de verwerking. Die verplichting geldt voor de hoeveelheid verzamelde
persoonsgegevens, de mate waarin zij worden verwerkt, de termijn waarvoor zij
worden opgeslagen en de toegankelijkheid daarvan. Deze maatregelen zorgen met
name ervoor dat persoonsgegevens in beginsel niet zonder menselijke tussenkomst
voor een onbeperkt aantal natuurlijke personen toegankelijk worden gemaakt.
3. De praktische uitwerking binnen Mentalmints is beschreven
in het “Beleid privacy en informatiebeveiliging”, de “Informatiebeveiligingsregels”
en in de werkinstructie “Veilig e-mailen”. Als norm voor informatiebeveiliging
wordt ISO 27001 gebruikt.
1. Wanneer twee of meer verwerkingsverantwoordelijken
gezamenlijk de doeleinden en middelen van de verwerking bepalen, zijn zij
gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Zij stellen op transparante wijze
hun respectieve verantwoordelijkheden voor de nakoming van de verplichtingen
uit hoofde van deze AVG vast, met name met betrekking tot de uitoefening van de
rechten van de betrokkene en hun respectieve verplichtingen om de verplichte
informatie te verstrekken, door middel van een onderlinge regeling. In de
regeling kan een contactpunt voor betrokkenen worden aangewezen.
2. Uit de bedoelde regeling blijkt duidelijk welke rol de
gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk vervullen, en wat
hun respectieve verhouding met de betrokkenen is. De wezenlijke inhoud van de
regeling wordt aan de betrokkene beschikbaar gesteld.
40 Artikel 24 AVG.
41 Artikel 25 AVG.
42 Artikel 26 AVG.
3. Ongeacht een dergelijke regeling kan een betrokkene zijn
rechten uit de AVG met betrekking tot en jegens iedere
verwerkingsverantwoordelijke uitoefenen.
1. Zorgaanbieder dient een register bij te houden van de
verwerkingsactiviteiten44 die onder hun verantwoordelijkheid plaatsvinden. Dat
register bevat in ieder geval de volgende gegevens:
a) de naam en de contactgegevens van de zorgaanbieder en
eventuele gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, en van de functionaris
voor gegevensbescherming;
b) de verwerkingsdoeleinden;
c) een beschrijving van de categorieën van betrokkenen en
van de categorieën van persoonsgegevens;
d) de categorieën van ontvangers aan wie de persoonsgegevens
zijn of zullen worden verstrekt, onder meer ontvangers in derde landen of
internationale organisaties;
e) indien van toepassing, doorgiften van persoonsgegevens
aan een derde land of een internationale organisatie, met inbegrip van de
vermelding van dat derde land of die internationale organisatie en, in geval
van de in artikel 49, lid 1, tweede alinea, van de AVG bedoelde doorgiften, de
documenten inzake de passende waarborgen;
f) indien mogelijk, de beoogde termijnen waarbinnen de
verschillende categorieën van gegevens moeten worden gewist;
g) indien mogelijk, een algemene beschrijving van de
technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen.
2. De verwerker en, in voorkomend geval, de
vertegenwoordiger van de verwerker houdt een register van alle categorieën van
verwerkingsactiviteiten die zij ten behoeve van een
verwerkingsverantwoordelijke hebben verricht. Dit register bevat de volgende
gegevens:
a) de naam en de contactgegevens van de verwerkers en van
iedere verwerkingsverantwoordelijke voor rekening waarvan de verwerker handelt
en, in voorkomend geval, van de vertegenwoordiger van de
verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker en van de functionaris voor
gegevensbescherming;
b) de categorieën van verwerkingen die voor rekening van
iedere verwerkingsverantwoordelijke zijn uitgevoerd;
c) indien van toepassing, doorgiften van persoonsgegevens
aan een derde land of een internationale organisatie, onder vermelding van dat
derde land of die internationale organisatie en, in geval van de in artikel 49,
eerste lid, tweede alinea, van de AVG bedoelde doorgiften, de documenten inzake
de passende waarborgen;
d) indien mogelijk, een algemene beschrijving van de
technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen.
3. Het register is in schriftelijke vorm, waaronder in
elektronische vorm, opgesteld.
4. Desgevraagd stellen de verwerkingsverantwoordelijke of de
verwerker het register ter beschikking van de Autoriteit Persoonsgegevens .
De zorgaanbieder en de
verwerker en, in voorkomend geval, hun vertegenwoordigers, werken desgevraagd
samen met de Autoriteit Persoonsgegevens bij het vervullen van haar taken.
1. Rekening houdend met de stand van de techniek, de
uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en de
verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende
risico’s voor de rechten en vrijheden van personen, treffen de zorgaanbieder en
43 Artikel 30 AVG.
44 Omdat zorgaanbieders bijzondere categorieën
persoonsgegevens verwerken zijn zij verplicht een register van verwerkingen
bij te houden volgens
artikel 30, vijfde lid, AVG. GGZ Nederland heeft een Model register van verwerkingsactiviteiten
ontwikkeld met een Toelichting gebruik Model register van
verwerkingsactiviteiten als voorbeeld om aan een dergelijke verplichting te
voldoen. Het staat de zorgaanbieder vrij om naar eigen inzicht en behoefte het
model aan te passen binnen de wettelijke kaders.
45 Artikel 31 AVG.
46 Artikel 32 AVG.
de verwerker passende
technische en organisatorische maatregelen om een op het risico afgestemd
beveiligingsniveau te waarborgen, die, waar passend, onder meer het volgende
omvatten:
a) de pseudonimisering en versleuteling van
persoonsgegevens;
b) het vermogen om op permanente basis de vertrouwelijkheid,
integriteit, beschikbaarheid en veerkracht van de verwerkingssystemen en
diensten te garanderen;
c) het vermogen om bij een fysiek of technisch incident de
beschikbaarheid van en de toegang tot de persoonsgegevens tijdig te herstellen;
d) een procedure voor het op gezette tijdstippen testen,
beoordelen en evalueren van de doeltreffendheid van de technische en
organisatorische maatregelen ter beveiliging van de verwerking.
2. Bij de beoordeling van het passende beveiligingsniveau
wordt met name rekening gehouden met de verwerkingsrisico’s, met name als
gevolg van
vernietiging, verlies,
wijziging of ongeoorloofde verstrekking van of ongeoorloofde toegang tot
doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens, hetzij per ongeluk
hetzij onrechtmatig.
3. Het aansluiten bij een goedgekeurde gedragscode of een
goedgekeurd certificeringsmechanisme kan worden gebruikt als element om aan te
tonen dat de in lid 1 van dit artikel bedoelde vereisten worden nageleefd.
4. De zorgaanbieder en de verwerker treffen maatregelen om
ervoor te zorgen dat iedere natuurlijke persoon die handelt onder het gezag van
de zorgaanbieder of van de verwerker en toegang heeft tot persoonsgegevens,
deze slechts in opdracht van de zorgaanbieder verwerkt, tenzij hij daartoe
volgens wet- en regelgeving is gehouden.
1. Indien een inbreuk in verband met persoonsgegevens heeft
plaatsgevonden, meldt de zorgaanbieder dit zonder onredelijke vertraging en,
indien mogelijk, uiterlijk 72 uur nadat hij er kennis van heeft genomen, aan de
Autoriteit Persoonsgegevens, tenzij het niet waarschijnlijk is dat de inbreuk
in verband met persoonsgegevens een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden
van natuurlijke personen. Indien de melding aan de Autoriteit Persoonsgegevens
niet binnen 72 uur plaatsvindt, wordt de vertraging toegelicht (gemotiveerd).
2. De verwerker informeert de zorgaanbieder zonder
onredelijke vertraging zodra hij kennis heeft genomen van een inbreuk in
verband met persoonsgegevens.
3. In de melding aan de Autoriteit Persoonsgegevens wordt
ten minste het volgende omschreven of meegedeeld:
a) de aard van de inbreuk in verband met persoonsgegevens,
waar mogelijk onder vermelding van de categorieën van betrokkenen en
persoonsgegevensregisters in kwestie en, bij benadering, het aantal betrokkenen
en persoonsgegevensregisters in kwestie;
b) de naam en de contactgegevens van de functionaris voor
gegevensbescherming of een ander contactpunt waar meer informatie kan worden
verkregen;
c) de waarschijnlijke gevolgen van de inbreuk in verband met
persoonsgegevens;
d) de maatregelen die de zorgaanbieder heeft voorgesteld of
genomen om de inbreuk in verband met persoonsgegevens aan te pakken, waaronder,
in voorkomend geval, de maatregelen ter beperking van de eventuele nadelige
gevolgen daarvan.
4. Indien en voor zover het niet mogelijk is om alle
informatie gelijktijdig te verstrekken, kan de informatie zonder onredelijke
vertraging in stappen worden verstrekt.
5. De zorgaanbieder houdt alle inbreuken in verband met persoonsgegevens
bij in een overzicht, met inbegrip van de feiten omtrent die inbreuk, de
gevolgen daarvan en de genomen corrigerende maatregelen. Die documentatie stelt
de Autoriteit Persoonsgegevens in staat de
47 Artikel 33 AVG.
naleving van dit artikel
te controleren.
1. Wanneer de inbreuk in verband met persoonsgegevens
waarschijnlijk een hoog risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van
natuurlijke personen, deelt de zorgaanbieder de betrokkene de inbreuk in
verband met persoonsgegevens onverwijld mee.
2. De bedoelde mededeling aan de betrokkene bevat een
omschrijving, in duidelijke en eenvoudige taal, van de aard van de inbreuk in
verband met persoonsgegevens en ten minste de in het vorige artikel (derde lid,
onder b), c) en d), bedoelde gegevens en maatregelen.
3. De mededeling aan de betrokkene is niet vereist wanneer
een van de volgende voorwaarden is vervuld:
a) de zorgaanbieder heeft passende technische en
organisatorische beschermingsmaatregelen genomen en deze maatregelen zijn
toegepast op de persoonsgegevens waarop de inbreuk in verband met
persoonsgegevens betrekking heeft, met name die welke de persoonsgegevens onbegrijpelijk
maken voor onbevoegden, zoals versleuteling;
b) de zorgaanbieder heeft achteraf maatregelen genomen om
ervoor te zorgen dat het hoge risico voor de rechten en vrijheden van
betrokkenen zich waarschijnlijk niet meer zal voordoen;
c) de mededeling zou onevenredige inspanningen vergen. In
dat geval komt er in de plaats daarvan een openbare mededeling of een
soortgelijke maatregel waarbij betrokkenen even doeltreffend worden
geïnformeerd.
4. Indien de zorgaanbieder de inbreuk in verband met persoonsgegevens
nog niet aan de betrokkene heeft gemeld, kan de Autoriteit Persoonsgegevens, na
beraad over de kans dat de inbreuk in verband met persoonsgegevens een hoog
risico met zich meebrengt, de zorgaanbieder daartoe verplichten of besluiten
dat aan een van de in lid 3 van dit artikel, bedoelde voorwaarden is voldaan.
1. Wanneer een soort verwerking, in het bijzonder een
verwerking waarbij nieuwe technologieën worden gebruikt, gelet op de aard, de
omvang, de context en de doeleinden daarvan waarschijnlijk een hoog risico
inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen voert de
zorgaanbieder vóór de verwerking een beoordeling uit van het effect van de beoogde
verwerkingsactiviteiten op de bescherming van persoonsgegevens.50 Eén
beoordeling kan een reeks vergelijkbare verwerkingen bestrijken die
vergelijkbare hoge risico’s inhouden.
2. Wanneer een functionaris voor gegevensbescherming is
aangewezen, wint de zorgaanbieder bij het uitvoeren van een
gegevensbeschermingseffectbeoordeling diens advies in.
3. Een gegevensbeschermingseffectbeoordeling als bedoeld in
het eerste lid is met name vereist in de volgende gevallen51:
a) indien sprake is de verwerking van persoonsgegevens met
het oog op het nemen van besluiten met betrekking tot specifieke natuurlijke
personen na een systematische en uitgebreide beoordeling van persoonlijke
aspecten van natuurlijke personen, die is gebaseerd op geautomatiseerde verwerking,
waaronder profilering, en waarop besluiten worden gebaseerd waaraan voor de
natuurlijke persoon rechtsgevolgen zijn verbonden of die de natuurlijke persoon
op vergelijkbare wijze wezenlijk treffen;
b) er sprake is van een grootschalige verwerking van bijzondere
categorieën van persoonsgegevens, zoals gezondheidsgegevens;
c) er sprake is van stelselmatige en grootschalige
monitoring van openbaar toegankelijke ruimten.
4. De beoordeling bevat ten minste:
48 Artikel 34 AVG.
49 Artikel 35 AVG. GGZ Nederland heeft een model
gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA) opgesteld met toelichting. Zie
hiervoor http://www.ggznederland.nl/themas/privacywetgeving of rechtstreeks via
www.ggzdocs.nl
50 De Autoriteit Persoonsgegevens zal een lijst opstellen van
het soort verwerkingen waarvoor een gegevensbeschermingseffectbeoordeling
verplicht is. Een dergelijke lijst is nu nog niet beschikbaar. Artikel 35,
vijfde lid, AVG.
51 Overweging (91) AVG.
a) een systematische beschrijving van de beoogde
verwerkingen en de verwerkingsdoeleinden;
b) een beoordeling van de noodzaak en de evenredigheid van
de verwerkingen met betrekking tot de doeleinden;
c) een beoordeling van het eerste lid van dit artikel
bedoelde risico’s voor de rechten en vrijheden van betrokkenen; en
d) de beoogde maatregelen om de risico’s aan te pakken,
waaronder waarborgen, veiligheidsmaatregelen en mechanismen om de bescherming
van persoonsgegevens te garanderen en om aan te tonen dat aan deze verordening
is voldaan, met inachtneming van de rechten en gerechtvaardigde belangen van de
betrokkenen en andere personen in kwestie.
5. Bij het beoordelen van het effect van de door een
zorgaanbieder of verwerker verrichte verwerkingen en met name ter wille van een
gegevensbeschermingseffectbeoordeling, wordt de naleving van goedgekeurde
gedragscodes naar behoren in aanmerking genomen.
6. De zorgaanbieder vraagt in voorkomend geval de
betrokkenen of hun vertegenwoordigers naar hun mening over de voorgenomen
verwerking, met inachtneming van de bescherming van commerciële of algemene
belangen of de beveiliging van verwerkingen.
7. Indien nodig verricht de zorgaanbieder een toetsing om te
beoordelen of de verwerking overeenkomstig de
gegevensbeschermingseffectbeoordeling wordt uitgevoerd, zulks ten minste
wanneer sprake is van een verandering van het risico dat de verwerkingen
inhouden.
1. Wanneer uit een gegevensbeschermingseffectbeoordeling
blijkt dat de verwerking een hoog risico zou opleveren indien de zorgaanbieder
geen maatregelen neemt om het risico te beperken, raadpleegt de zorgaanbieder
voorafgaand aan de verwerking de Autoriteit Persoonsgegevens.53
2. Wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens van oordeel is dat
de bedoelde voorgenomen verwerking inbreuk zou maken op deze verordening, met
name wanneer de zorgaanbieder het risico onvoldoende heeft onderkend of
beperkt, geeft de Autoriteit Persoonsgegevens binnen maximaal acht weken na de
ontvangst van het verzoek om raadpleging schriftelijk advies aan de
zorgaanbieder en in voorkomend geval aan de verwerker, en mag zij al haar
bevoegdheden uitoefenen. Die termijn kan, naargelang de complexiteit van de
voorgenomen verwerking, met zes weken worden verlengd. Bij een dergelijke
verlenging stelt de Autoriteit Persoonsgegevens de zorgaanbieder en, in
voorkomend geval, de verwerker binnen een maand na ontvangst van het verzoek om
raadpleging in kennis van onder meer de redenen voor de vertraging. Die
termijnen kunnen worden opgeschort totdat de Autoriteit Persoonsgegevens
informatie heeft verkregen waarom zij met het oog op de raadpleging heeft
verzocht.
3. Bij de raadpleging verstrekt de zorgaanbieder de nodige
informatie zoals benoemd in de AVG. In ieder geval dienen de volgende gegevens
te worden verstrekt:
a) indien van toepassing, de verantwoordelijkheden van de
zorgaanbieder, bij de verwerking betrokken gezamenlijke
verwerkingsverantwoordelijken en verwerkers, in het bijzonder ten aanzien van
een verwerking binnen een concern;
b) de doeleinden en middelen van de voorgenomen verwerking;
c) de maatregelen en waarborgen die worden geboden ter
bescherming van de rechten en vrijheden van betrokkenen uit hoofde van de AVG;
d) de contactgegevens van de functionaris voor
gegevensbescherming;
e) de gegevenseffectbeoordeling ten aanzien van die
verwerking;
f) alle andere informatie waar de Autoriteit
Persoonsgegevens om verzoekt.
52 Artikel 36 AVG. GGZ Nederland heeft een model
functieomschrijving FG opgesteld.
53 Uit overweging (94) AVG volgt dat dit gaat om situaties
waarbij de zorgaanbieder van mening is dat het niet mogelijk het risico te
beperken door middel van maatregelen die met het oog op de beschikbare
technologie en uitvoeringskosten redelijk zijn.
1. De zorgaanbieder en de verwerker wijst een functionaris
voor gegevensbescherming aan wanneer de zorgaanbieder of de verwerker,
hoofdzakelijk is belast met grootschalige verwerking van bijzondere categorieën
van gegevens, namelijk voor zorgaanbieders: gezondheidsgegevens.
2. Een concern heeft de mogelijkheid om één functionaris
voor gegevensbescherming benoemen, mits de functionaris voor
gegevensbescherming vanuit elke vestiging makkelijk te contacteren is.
3. De functionaris voor gegevensbescherming wordt aangewezen
op grond van zijn professionele kwaliteiten en, in het bijzonder, zijn
deskundigheid op het gebied van de wetgeving en de praktijk inzake
gegevensbescherming en zijn vermogen de hieronder bedoelde taken te vervullen.
De vereiste expertise en vaardigheden omvatten in ieder geval:
a) kennis van nationale en Europese privacywet- en
regelgeving over gegevensbescherming;
b) begrip van de gegevensverwerkingen die de organisatie uitvoert;
c) begrip van IT en informatiebeveiliging;
d) kennis van de organisatie en de sector waarin die actief
is;
e) vaardigheden om binnen de organisatie een cultuur van
gegevensbescherming te ontwikkelen.
4. De functionaris voor gegevensbescherming kan een
personeelslid van de zorgaanbieder of de verwerker zijn of kan de taken op
grond van een dienstverleningsovereenkomst verrichten.
5. De zorgaanbieder of de verwerker maakt de contactgegevens
van de functionaris voor gegevensbescherming bekend op haar website in het
Privacy Statement en deelt die mee aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
1. De zorgaanbieder en de verwerker zorgen ervoor dat de
functionaris voor gegevensbescherming naar behoren en tijdig wordt betrokken
bij alle aangelegenheden die verband houden met de bescherming van
persoonsgegevens. Concreet heeft een functionaris voor gegevensbescherming
onder meer het volgende nodig om de functie in te vullen:
a) de actieve steun vanuit het management;
b) voldoende tijd om de taken uit te voeren;
c) voldoende praktische ondersteuning (budget, faciliteiten
en personeel);
d) heldere communicatie aan al het personeel over de
benoeming van de FG;
e) scholing.
2. De zorgaanbieder en de verwerker ondersteunen de
functionaris voor gegevensbescherming bij de vervulling van hieronder bedoelde
taken door hem toegang te verschaffen tot persoonsgegevens en
verwerkingsactiviteiten en door hem de benodigde middelen ter beschikking te
stellen voor het vervullen van deze taken en het in stand houden van zijn
deskundigheid.
3. De zorgaanbieder en de verwerker zorgen ervoor dat de
functionaris voor gegevensbescherming geen instructies ontvangt met betrekking
tot de uitvoering van die taken; de functionaris voor gegevensbescherming werkt
zelfstandig en onafhankelijk. De functionaris voor gegevensbescherming wordt
door de zorgaanbieder of de verwerker niet ontslagen of gestraft voor de
uitvoering van zijn taken en ondervindt geen nadeel van de uitoefening van zijn
taak. De functionaris voor gegevensbescherming brengt rechtstreeks verslag uit
aan de hoogste leidinggevende, raad van bestuur of directie, van de
zorgaanbieder of de verwerker.
4. Betrokkenen kunnen met de functionaris voor
gegevensbescherming contact opnemen over alle aangelegenheden die verband
houden met de verwerking van hun persoonsgegevens en met de uitoefening van hun
rechten uit de AVG.
54 Artikel 37 AVG. Zie voor een model functieomschrijving
functionaris voor gegevensbescherming http://www.ggznederland.nl/themas/privacywetgeving
of rechtstreeks via www.ggzdocs.nl
5. De functionaris voor gegevensbescherming is met
betrekking tot de uitvoering van zijn taken tot geheimhouding of
vertrouwelijkheid gehouden.
6. De functionaris voor gegevensbescherming kan andere taken
en plichten vervullen. De zorgaanbieder of de verwerker zorgt ervoor dat deze
taken of plichten niet tot een belangenconflict leiden. Om
belangenverstrengeling te voorkomen, mag de functionaris voor
gegevensverwerking binnen de organisatie niet ook een functie hebben waarin hij
het doel en de middelen van een gegevensverwerking bepaalt. Dit kan
bijvoorbeeld zo zijn als de functionaris voor gegevensverwerking een
managementpositie vervult, zoals hoofd financiën, strategie, marketing, IT of
HRM.
1. De functionaris voor gegevensbescherming vervult ten
minste de volgende taken:
a) de zorgaanbieder of de verwerker en de werknemers die
verwerken, informeren en adviseren over hun verplichtingen uit hoofde van de
privacywetgeving (de AVG en andere gegevensbeschermingsbepalingen zoals uit
sectorspecifieke wet- en regelgeving);
b) toezien op naleving van deze AVG, van andere
gegevensbeschermings-bepalingen en van het beleid van de zorgaanbieder of de
verwerker met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens, met inbegrip
van de toewijzing van verantwoordelijkheden, bewustmaking en opleiding van het
bij de verwerking betrokken personeel en de betreffende audits;
c) desgevraagd advies verstrekken met betrekking tot de
gegevensbeschermingseffect-beoordeling en toezien op de uitvoering daarvan;
d) met de Autoriteit Persoonsgegevens samenwerken;
e) optreden als contactpunt voor de Autoriteit
Persoonsgegevens inzake met verwerking verband houdende aangelegenheden, met
inbegrip van de voorafgaande raadpleging, en, waar passend, overleg plegen over
enige andere aangelegenheid.
De functionaris voor
gegevensbescherming houdt bij de uitvoering van zijn taken naar behoren
rekening met het aan verwerkingen verbonden risico, en met de aard, de omvang,
de context en de verwerkingsdoeleinden.
Bij een klacht over de
naleving van dit reglement kan de betrokkene zich wenden tot43:
De
verwerkingsverantwoordelijke/zorgaanbieder Mentalmints;
Info@mentalmints.nl
De functionaris
gegevensbescherming (FG) van Mentalmints. Naam en bereikbaarheid van de FG zijn
te vinden in het privacystatement van Mentalmints op de website:
https://www.mentalmints.nl/privacyverklaring
De Autoriteit
Persoonsgegevens
Contactgegevens 0900 – 2001 201 website
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl
Voor andere klachten
raadpleegt de betrokkene de klachtenregeling van de zorgaanbieder.
Dit reglement geldt per
14 augustus 2019 en is online in te zien.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
YSC | session | This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
_ga | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors. |
_gat_gtag_UA_50470362_2 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website. |
fr | 3 months | The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
IDE | 1 year 24 days | Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile. |
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
test_cookie | 15 minutes | This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
_gat_UA-150080134-1 | 1 minute | No description |
CONSENT | 16 years 6 months 26 days 4 hours 23 minutes | No description |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 year | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | No description |
DEVICE_INFO | 5 months 27 days | No description |
device_uuid | 9 years 6 months 25 days 4 hours 21 minutes | No description |
helpful_user | 1 month | No description available. |
wordpress_07df421afe31478e097c0a4792ba433c | past | No description |
wordpress_logged_in_07df421afe31478e097c0a4792ba433c | past | No description |
wordpress_sec_07df421afe31478e097c0a4792ba433c | past | No description |
wordpresspass_07df421afe31478e097c0a4792ba433c | past | No description |
wordpressuser_07df421afe31478e097c0a4792ba433c | past | No description |
wp-postpass_07df421afe31478e097c0a4792ba433c | past | No description |
wp-settings-0 | past | No description |
wp-settings-time-0 | past | No description |
wpt_ec_cache_device_uuid | session | No description |
wpt_ec_etag_device_uuid | session | No description |
wpt_ec_png_device_uuid | session | No description |
Op de inhoud van deze website rust auteursrecht.
We nodigen je graag uit voor een kop koffie of thee. We nemen de tijd en luisteren naar jouw verhaal.