Mintbite Angst over gezondheid – Deel 3: Zo doorbreek je de angst

In deel 1 en 2 heb je kunnen lezen hoe angst over je gezondheid ontstaat en hoe het in stand gehouden wordt. Wat je uiteindelijk wil is dat je de angst doorbreekt en neutraliseert, zodat het geen belemmering vormt voor je functioneren. Onderstaand schema legt stap voor stap uit wat je kunt doen om van je angst af te komen. Ook hierbij geldt: verandering is een proces. Het zal tijd kosten om je denkpatronen te veranderen omdat ze vaak diep verankerd zijn. Een psycholoog kan je helpen in dit proces. 

Gebeurtenissen of triggers

Activatie van niet helpende regels en overtuigingen

Uitdagen en aanpassen van van niet helpende regels en overtuigingen

Loslaten van symptomen en zorgen

Opnieuw evalueren van niet helpende gedachten

Verminderen van bevestiging zoeken en symptomen checken

Opnieuw evalueren van niet helpende gedachten

Gevolgen op korte termijn

Duurzaam resultaat op lange termijn

De weg naar verandering

Als je de mintbite hebt doorgenomen heb je jezelf al verrijkt met de basiskennis die nodig is om je denkpatronen te doorbreken. Gefeliciteerd!
De weg naar verandering kost tijd en zal niet van dag op dag klaar zijn. Het is een proces waarin je jezelf tegenkomt en stap voor stap weer net anders zal denken. Gun jezelf hier de tijd voor.
Je hoeft dit niet alleen te doen, een naaste of psycholoog kan je ondersteunen in dit proces.

Het is een investering in jezelf voor de rest van je leven, keep it up!

Schuiven naar boven
DutchEnglishBosnian
Op de inhoud van deze website rust auteursrecht.
Skip to content